海賊インフォメーションタイトル一覧にもどる
English

アジア海賊対策チャレンジ2000
(仮 訳)
ブルネイ、カンボジア、中国、香港、インド、インドネシア、日本、ラオス、マレーシア、ミャンマー、フィリピン、韓国、シンガポール、タイ、ベトナムの海上警備機関責任者による会合(2000年4月27日〜29日、東京)
1.ブルネイ、カンボジア、中国、香港、インド、インドネシア、日本、ラオス、韓国、マレーシア、ミャンマー、フィリピン、シンガポール、タイ、ベトナム(以下単に「参加国」と表記するが、右は参加地域を含むものとする。)の海賊及び海上武装強盗(以下「海賊・海上武装強盗」という。)の取締り並びにその被害者及び被害船舶を支援する任務を有する政府機関(以下「海上警備機関」という。)の長又はその代理者から構成されている代表団は、2000年4月27日から29日の間、東京で開催された標記会合に出席し、海賊・海上武装強盗対策に関する国際協力・連携の必要性と可能性について議論した。同会合は、極めて友好的な雰囲気の中で行われた。
2.同会合において、各参加国海上警備機関は、海賊・海上武装強盗問題の傾向を分析・検討し、この問題が同海域における船舶の安全航行にとって大きな脅威となっているとの認識で一致するとともに、その有効対策を確保するため、可能な限り相互協力・連携を推進・強化していくとの意図を表明した。なお、これら将来的に可能となる連携を含む適切な対処措置は、それら参加国の国内法制、関係条約に則り、かつ当該連携を維持するために十分な資源が利用可能である場合に限り、実施できることであることは言うまでもない。
3.このため、各参加国海上警備機関は、3月7日から9日の間シンガポールで開催された海上警備機関部長級準備会合において作成された24時間機能する「海賊・海上武装強盗対策情報連絡窓口リスト」を利用して、以下に掲げる事項を含む海賊・海上武装強盗関連情報の交換を関係する参加国の海上警備機関間で迅速に行うとの意図を表明した。
1)発生情報(蓋然性のある段階にある場合を含む。)
発生日時・位置、船名、船舶の特徴、被害船舶・者の被害状況

2)継続報告
襲撃方法、人数、保有武器、概要等海賊・海上武装強盗の詳細情報

3)事件処置報告
捜査、訴追、処罰等に関する事件処理情報

4)その他関連情報

4.参加行政府の海上警備機関は、「官、民全ての海事関係者による海賊及び船舶に対する武装強盗対策に関する国際会議」(2000年3月28日から30日、東京)で承認された「東京アピール」及びその中に示してある海賊及び船舶に対する武装強盗を予防及び鎮圧するため海事政策関係者及び他の関係機関によりなされた決意を歓迎する。「東京アピール」においては、色々な重要な事項が挙げられているが、その中のひとつは、沿岸国/寄港国への襲撃された際及び襲撃されたあとの迅速な通報に関することである。参加行政府の海上警備機関は、そのような迅速な通報であれば、海上警備機関が時期を失することなく必要な対応をとることができ、かつそれら通報のデータを分析することにより、効果的な対策がとれるということを認識し、上記国際会議で作成された「事件発生時における通報及び発生後の通報の受領先リスト」を高く評価する。
5.さらに、各参加国海上警備機関は、最近頻発している、アンナ・シェラ号事件、ペトロ・レンジャー号事件、テンユウ号事件、アロンドラレインボー号事件等の海賊・海上武装強盗が、国際シンジケートと関わっていると思われること、そのため、兇悪化、かつ、一参加国の機関の管轄を越えた範囲にその活動が行われていると考えられることにかんがみ、以下の5.1から5.6を含む本分野に係る協力・連携を強化していくこと、及びそのうち、可能かつ適当な場合には、今後、直ちに協力可能な分野から迅速かつ効果的な協力・連携を開始する必要があるとの見解を共有した。
1)海賊・海上武装強盗取締り強化
各参加国のそれぞれの海上警備機関は、海賊・海上武装強盗に対する取締りを強化する。

2)海賊・海上武装強盗の発生情報(蓋然性のある段階にある場合を含む。) を受けた際の措置

2-1. 被害船舶・者の支援措置
各参加国海上警備機関は、海賊・海上武装強盗の発生情報を入手した場合には、直ちに被害船舶・者に対し可能な支援を与えるための措置をとる。

2-2. 停船及びだ捕措置
各参加国海上警備機関は、被襲撃船舶又は海賊・海上武装強盗供用船舶が発見された場合には、当該船舶等の停船措置及び拿捕を行うため、可能かつ適切な措置をとる。

2-3. 連携措置
5.2.1又は5.2.2の措置をとるに際しては、3の連絡窓口を利用して関連情報を関係する他の参加国の海上警備機関、とくに、当該事件又は当該容疑者に関係する他の参加国の海上警備機関へ通報し、連携行動の可能性につき検討するとともに、実施可能な場合には、当該海上警備機関と連携して措置をとることができよう。

3)停船及び拿捕後の措置
参加国の海上警備機関は、公海その他のいずれの国の管轄権にも服さない場所において容疑者を確保し又は海賊・海上強盗に供用された船舶を確保した場合は、外交ルートを通じ、その取り扱いについて関係参加国、とくに、当該事件又は当該容疑者に関係する他の参加国の海上警備機関と協議することができよう。

4)捜査共助
参加国の海上警備機関は、必要に応じ、外交ルートにより捜査共助の要請を行う。捜査共助の要請を受けた参加国の海上警備機関は、当該要請に応じるよう最大限の努力を払う。

5)連携活動の推進
各参加国の海上警備機関は、連携活動の有効性をテイクノートし、将来そのような協力を探求する可能性について適切な会議において検討されるであろうことにつき見解を共有した。

6)技術協力
参加行政府の海上警備機関は、本分野における各行政府及びそ の各海上警備機関の個々の能力を向上させる必要性を認識し、次のことに関する技術援助を要請する海上警備機関に対し支援を行う可能性を探求しようとする日本の意思をテイク・ノートした。

6-1. 人員を訓練すること

6-2. 関係する技術、資材及び施設を利用することができるよう確保すること

6.各参加国海上警備機関は、本会合のフォロー・アップを含む各国海上警備機関間のさらなる協力・連携を推進するため、専門家による会合を開催すべきであり、その日程、場所等の詳細は外交ルートで調整すべきであるとの見解を共有した。
7.各参加国海上警備機関は、適当な場合には、海上取締り活動の不要な重複は避けられるのが望ましく、参加国の関係当局により、アジア海賊対策チャレンジ2000に係る事項を海上における薬物及び銃器の密輸・密航の取締り活動に利用することの可能性について検討されることが適当であるとの見解を共有した。

REGIONAL CONFERENCE ON COMBATING
PIRACY AND ARMED ROBBERY AGAINST SHIPS
Asia Anti-Piracy Challenges 2000
Heads of Coast Guard Agencies of Brunei; Cambodia; China; Hong Kong, China; India; Indonesia; Japan; Lao; Malaysia; Myanmar; Philippines; Republic of Korea; Singapore; Thailand and Vietnam (27 to 29 April 2000, Tokyo)
1. The delegations of Brunei; Cambodia; China; Hong Kong, China; India; Indonesia; Japan; Lao; Malaysia; Myanmar; Philippines; Republic of Korea; Singapore; Thailand and Vietnam (hereinafter referred to as the "Participating Administration(s)") consisting of the heads and acting-heads of authorities responsible for conducting law enforcement activities of anti-piracy and armed robbery against ships and/or providing assistance to persons and/or ships in distress as a result of such attacks (hereinafter referred to as the "Authority(ies)"), met from 27 to 29 April 2000 in Tokyo to discuss necessity and possibility of co-operation in combating piracy* and armed robbery against ships. The Conference was conducted under an extremely friendly and cordial atmosphere.
2. At the Conference, the Authorities of Participating Administrations analyzed and considered the trend of problems of piracy and armed robbery against ships. The Authorities of Participating Administrations, noting that recent piracy and armed robbery against ships are significantly threatening maritime safety, expressed the intention that they should promote mutual co-operation, as practical as possible, on anti-piracy and armed robbery against ships to tackle these problems effectively. It should nonetheless be pointed out here that these relevant activities including potential co-operation can only be done subject to relevant international treaties, each Participating Administration's domestic legislation as well as its availability of adequate resources to sustain these activities.
3. In view of the above, the Authorities of Participating Administrations expressed the intention that the information exchange should be conducted among relevant Authorities of Participating Administrations referring to the List of Operational Contact Points for Anti-Piracy and Armed Robbery against Ships prepared by the "Preparatory Meeting of the Coast Guard Agencies for the Regional Conference on Combating Piracy and Armed Robbery against Ships" held from 7 to 9 March 2000 in Singapore. Information that should be exchanged includes:
1) initial message (including a probability phase), e.g., when a ship is attacked or could be attacked, ships name, position, ships characteristics, nature of event, situation of a attacked ship, etc;

2) follow-up report, e.g., details of incident including method of attack, number and brief description of pirates and robbers, their weapons, etc.

3) report regarding law enforcement activities, e.g., investigation, prosecution, conviction, etc; and

4) other relevant information.

4. The Authorities of the Participating Administrations welcomed the "Tokyo Appeal", which was agreed upon by the International Conference of All Maritime Related Concerns, both Governmental and Private, on Combating Piracy and Armed Robbery against Ships (28 to 30 March 2000, Tokyo), and its resolve made by maritime policy authorities and other relevant bodies in order to prevent and suppress piracy and armed robbery against ships. In the Tokyo Appeal, various valuable points are laid out and one of them is the importance of timely reports of attack and post attack to the Coastal States/Port State. The Authorities of the Participating Administrations, recognizing also the importance of such reports with a view to enabling the Authorities to take necessary actions in time and consider effective counter measures by analyzing data consisting of such reports, highly evaluated the compiling the "List of Immediate and Post Attack Reports Recipients for when Incidents Occur" at the above mentioned International Conference.
5. Further, the Authorities of Participating Administrations, taking into account that recent piracy and armed robbery against ships such as "Anna Sierra", "Petro Ranger", "Ten Yu" and "Alondra Rainbow" seems to be connected to international syndicates, seems therefore to be more brutal, and seems to be operated beyond one Participating Administration's jurisdiction, shared the view that it is necessary for all Authorities of Participating Administrations to promote mutual co-operation in these fields including following items refereed to in paragraphs 5.1 to 5.6, and therefore to start prompt and effective co-operation in the immediately co-operable items where practical and appropriate:
1) Enhancement of Law Enforcement Activities

The Authority(ies) of each Participating Administration should enhance law enforcement activities to deal with piracy and armed robbery against ships;

2) Actions to be taken on receiving information on crew being under attack (including probability phase)

2-1. Assistance to be provided to persons and/or ships under attacks or recently attacked

On receiving information on persons and/or ships under attacks or recently attacked, the Authority(ies) of each Participating Administration should immediately provide assistance to such persons or ships as far as practicable;

2-2. Interception and Seizure

When a suspect ship or a ship likely hijacked is detected, the Authority(ies) of each Participating Administration should take appropriate and practical actions to intercept or seize the ship;

2-3. Co-operated Actions

In taking actions referred to in paragraphs 5.2.1 and 5.2.2, through the operational contact points referred to in paragraph 3, the Authority(ies) of each Participating Administration may inform relevant Authority(ies) of other Participating Administration(s), in particular, those of which are related to the case of such actions and explore the possibility of taking co-operated actions and should take such co-operated actions with such Authority(ies) of other Participating Administration(s), where practical.

3) After Interception and Seizure

On the high seas, or in any other place outside the jurisdiction of any Participating Administration, when the Authority(ies) of each Participating Administration seize(s) suspects or intercept(s) a suspect ship, such Authority(ies) may consult with relevant Authority(ies) of other Participating Administration(s), in particular, those of which are related to the case through diplomatic channels on how to deal with them.

4) Bilateral or Multilateral Assistance in Investigation

The Authority(ies) of each Participating Administration should request bilateral or multilateral assistance in investigation to the Authority(ies) of other Participating Administration(s) through diplomatic channels, or operational contact points referred to in paragraph 3, or other appropriate channels, where necessary. The best endeavors should be exercised by the Authority(ies) of other Participating Administration(s) which is(are) requested such assistance.

5) Promotion of Co-operated Activities

The Authorities of Participating Administrations noted the effectiveness of the co-operated activities and shared the view that the possibility of exploring such co-operation may be considered in an appropriate meeting in the future.

6) Technical Co-operation

The Authorities of Participating Administrations, recognizing the necessity of enhancing individual capability of each Administration and its Authority in these fields, took note of the intention of Japan to explore the possibility of providing support for those Authorities which request technical assistance:

6-1. to train personnel; and

6-3. to ensure the availability of relevant technology, equipment and facilities.

6. The Authorities of Participating Administrations shared the view that the operational level meeting on anti-piracy and armed robbery against ships should be held periodically in the future in order to further facilitate and strengthen co-operation in these fields including follow-ups to the Conference, and date, venue and other details of such potential meetings and/or the Conferences would be arranged through diplomatic channels.
7. The Authorities of Participating Administrations, considering it desirable that unnecessary duplication of maritime law enforcement activities be avoided, shared the view that it is appropriate for relevant authorities of Participating Administrations including the Authorities of Participating Administrations to explore the possibility of utilizing scope of the Asia Anti-Piracy Challenge 2000 to apply other maritime crimes associated with piracy and armed robbery against ships.
海賊対策国際会議
海賊インフォメーションタイトル一覧にもどる